Tips bij diagnose kanker

Naar aanleiding van mijn eigen ervaringen hieronder een aantal tips voor als je met kanker te maken krijgt:

  • Vraag bedenktijd.
    Wanneer je de diagnose hoort komt er veel op je af, vraag in ieder geval bedenktijd. In mijn geval was het zo dat ze er bij het ziekenhuis als vanzelfsprekend vanuit gingen dat ik de operatie wilde laten doen en ze wilden mij meteen inplannen. De enige vraag die ze mij stelden was of ik borst besparend wilde of amputatie (pas later kwam naar voren dat borst besparend niet mogelijk was). Ik heb gezegd dat ik nog niet wist of ik wel een operatie wilde en dat ik daarvoor bedenktijd wilde. Het gaat over misschien wel het belangrijkste wat je bezit, je eigen lichaam en je gezondheid, neem de tijd om te beslissen.
  • Kies voor jezelf, stel jezelf op de eerste plaats.
    Neem het heft in eigen handen en zie jezelf niet als slachtoffer. Besluit om alleen dat te doen waar je helemaal achter staat en waarvan je voelt dat het goed voor je is.
  • Zoek steun.
    Een partner kan niet altijd de steun geven die je verlangt omdat het voor hem emotioneel ook zwaar kan zijn. Het is fijn als er dan iemand anders is waar je terecht kunt met je verhaal en die als 'sparring partner' kan fungeren, die met je meeleeft, maar vrij laat in je beslissingen.
  • Verzamel informatie.
    Om een goede beslissing te kunnen nemen wilde ik zowel van de reguliere kant als van de alternatieve kant alles weten. Ik ging er niet bij voorbaat van uit dat het één of het ander beter was. Op internet is zoveel informatie dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb me in eerste instantie laten leiden door mensen in mijn omgeving die me tips gaven. De één kwam met artikelen, de ander met een boek, praktische informatie of ervaringen van anderen. Naar mijn mening is het goed om overal voor open te staan en niet bij voorbaat al dingen uit te sluiten. Ik heb eruit gehaald wat me aansprak en zo kwam ik steeds een stapje verder.
  • Gun jezelf je emoties, wees vriendelijk voor jezelf.
    Er gebeurt veel tegelijk en vanzelfsprekend roept dat ook allerlei emoties op. Iedereen reageert op zijn eigen manier, de één wat heftiger dan de ander, maar over het algemeen krijgen we allemaal in meer of mindere mate te maken met ongeloof, boosheid, angst, verdriet, verwarring, onmacht enz. Neem minstens één keer per dag tijd voor jezelf. Richt je aandacht naar binnen en durf je open te stellen voor dat wat er in jou leeft, dat wat je moeilijk vindt en wat er is aan onrust en emoties. Duw ze niet weg maar geef er ruimte aan door er liefdevol en zonder oordeel naar te kijken. Hoe beter je er mee kunt werken hoe meer je jezelf in balans kunt houden en hoe beter je naar je innerlijke stem kunt luisteren. Als dit moeilijk voor je is en je hebt er veel last van kan het goed zijn om daarbij begeleiding te zoeken.
  • Durf te vertrouwen op je innerlijke stem en sta open voor wat zich aandient.
    Als je open staat voor wat zich aandient kan het stromen en jouw innerlijke stem kan daarop inspelen. De innerlijke stem is de stem van je hart en je innerlijke wijsheid. Het is die vriendelijke, niet dwingende stem, als je die hoort 'weet' je dat het klopt. (Dus niet de stem die zegt 'je moet dit of dat, want anders....) Die kun je het beste horen als je je naar binnen richt. Als dat lastig is, kan het zijn dat je emoties je in de weg zitten. (zie: gun jezelf je emoties etc.)
  • Sta stil bij de mooie dingen die gebeuren en wees daar dankbaar voor.
    Dat kunnen tips zijn die je gekregen hebt of mooie, meelevende reacties, maar bijv. ook een fijne wandeling in de natuur of de zon die schijnt. Kijk ook naar het positieve dat deze periode je oplevert. Doordat deze situatie mij zo persoonlijk raakte voelde ik de noodzaak om voor mezelf op te komen en dat gaf mij een enorme kracht. Vermijd zoveel mogelijk de mensen of zaken die je negatieve energie geven.
  • Wees bereid om het ‘niet te weten’.
    De periode dat je op zoek bent naar wat voor jou klopt, en nog niet gevonden hebt wat voor jou het beste is, is een periode van onzekerheid. Dat kan lastig zijn, ik was vaak ongeduldig, het liefst had ik de andere dag al geweten wat een goede therapie voor mij was. Het is dan zaak jezelf die onzekerheid te gunnen en te vertrouwen dat het goed komt. Juist op de momenten dat het moeilijk was en ik me helemaal aan dat 'niet weten' over kon geven diende zich vaak weer iets nieuws aan.
  • Ga er voor.
    Als je eenmaal een behandeling gevonden hebt die voor jou klopt, ga er dan helemaal voor. Toen ik met mijn therapie begon had ik het gevoel dat ik op een goede manier en effectief met mijn gezondheid bezig was. Dat gaf me kracht en vertrouwen.
  • Tonglen.
    Tonglen is een oude Boeddistische oefening die ik heel fijn vond om te doen, een oefening die je voor zowel jezelf als voor andere mensen kunt doen. Hierbij adem je je eigen pijn en moeilijke emoties in en op de uitademing zend je ontspanning, licht, liefde of iets anders naar je toe waarvan je denkt dat het verlichting en geluk brengt. Het is ook mogelijk bij het inademen van je eigen pijn tegelijkertijd de pijn in te ademen van bijv. alle mensen die hetzelfde voelen en hen evenzo verlichting toe te ademen.
  • Doen wat je echt wilt.
    Als je een behandeling gevonden hebt om fysiek aan je gezondheid te werken is het ook goed om te kijken of er dingen in je leven zijn die je zou willen veranderen. Stel je jezelf in het dagelijks leven op de eerste plaats of ben je meer met anderen bezig? Doe je wat je werkelijk wilt? Hoe meer je de dingen doet die goed voor je zijn en die je echt wilt doen, hoe gezonder en gelukkiger je zult zijn. Realiseer dat je, dat wat je van binnen voelt, ook uitstraalt naar iedereen om je heen. Het is niet verkeerd om klaar te staan voor anderen, maar het is belangrijk jezelf niet te vergeten. Hoe beter je zelf in je vel zit, hoe meer je kunt betekenen voor anderen.